ВИКЛИКИ ТА ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇ В УКРАЇНІ У ВОЄННИЙ ЧАС
DOI:
https://doi.org/10.24144/2414-0260.2024.2.119-123Ключові слова:
освітні технології; онлайн-навчання з хімії; цифрове навчання; віртуальні лабораторії; змішане навчання.Анотація
Сектор освіти, який є одним із найважливіших аспектів суспільного життя, зазнав серйозних змін через повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Викладачі та студенти були змушені швидко переходити від традиційних до цифрових методів навчання. Хімічна освіта адаптувалася до нової реальності, використовуючи низку цифрових платформ, віртуальних лабораторій та інших ІТ-інструментів для дистанційної освіти. Ці інноваційні освітні технології стали особливо корисними у викладанні хімії, де інтерактивні інструменти допомагають замінити практичні експерименти в обставинах війни, коли доступ до традиційних лабораторій є небезпечним чи неможливим.
Однак перехід до цифрового навчання в Україні протягом поточного періоду не тільки має складності сам по собі, але також супроводжується значними проблемами, спричиненими умовами війни, зокрема дефіцитом електроенергії, обмеженим доступом до Інтернету та цифровою нерівністю, особливо в охоплених війною країнах і сільській місцевості. Питання цифрової грамотності, локалізації контенту, кібербезпеки та психологічного благополуччя студентів і викладачів створюють додаткові ускладнення.
Розробка та розширення доступу до актуального, локалізованого навчального контенту з хімії має важливе значення для усунення освітнього розриву та підтримки довгострокової стабільності. У післявоєнний період доцільно запровадити модель змішаного навчання, яка поєднує цифрові інструменти та офлайн лабораторії, що має вирішальне значення для розвитку практичних навичок студентів, сталого відновлення, сприяння відбудові громади, та сталості української системи освіти загалом.
Посилання
https://sqe.gov.ua/tretina-uchniv-v-umovakh-viyni-ne-mali-po/ (in Ukr).
Yakovlieva I. Vykorystannia osvitnikh platform v osvitnomu seredovyshchi. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal. 2022, 3, 137–148. Doi: 10.32405/2411-1317-2022-3-137-148 (in Ukr).
Miastkovska M., Kobylianska I., Vasazhenko N. Analiz nedolikiv vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u zakladakh vyshchoi osvity. Pedahohika bezpeky. 2019, 4, 2, 173–179. Doi: 10.31649/2524-1079-2019-4-2-173-179. (in Ukr).
Senyk V.V., Zachek O.I. Metodolohiia doslidzhennia vplyvu informatsiino-komunikatsiinykh system na udoskonalennia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. 2024, 34, 1, 61–66. Doi: 10.36930/40340109. (in Ukr).
Yermolenko O., Vlasenko T., Shapovalova I. Naslidky tsyfrovoho rozryvu ta shliakhy yoho podolannia. Modeling the development of the economic systems. 2023, 1, 79–84. Doi: 10.31891/mdes/2023-7-11 (in Ukr).
https://udhtu.edu.ua/onlajn-uroky-vid-him-tehu.
Chernykh O. Kiberbezpeka uchasnykiv osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho stanu. Osvita Sumshchyny. 2023, 1 (57), 22–24. (in Ukr).
Rapava R., Kovinko K. Rol motyvatsii v dystantsiinomu navchanni studentiv vyshchoi shkoly. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2021, 74, 82–84. Doi: 10.32840/1992-5786.2021.74-3.15 (in Ukr).
Marienko M., Kovalenko V. Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti. Fizyko-matematychna osvita. 2023, 38, 1, 48–53. Doi: 10.31110/2413-1571-2023-038-1-007. (in Ukr).
Drach I., Petroie O., Borodiienko O., Reheilo I. ta in. Vykorystannia shtuchnoho intelektu u vyshchii osviti. Universytety i liderstvo. 2023, 15, 66–82. Doi: 10.31874/2520-6702-2023-15-66-82. (in Ukr).