ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ «ПЕРЕВЕРНУТОГО КЛАСУ» ПРИ ВИКЛАДАННІ ХІМІЇ В 9-ОМУ КЛАСІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.1.56-64Ключові слова:
перевернутий клас; методика викладання; педагогічний експеримент; самостійне навчання; компетентнісний підхід.Анотація
У статті запропоновано модель впровадження методу «перевернутого класу» у викладанні хімії для учнів 9 класу, що передбачає комплексне використання відеолекцій, мультимедійних презентацій, інтерактивних завдань та практичних занять з елементами групової роботи. Такий підхід спрямований на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток їх самостійності та мотивації до навчання. Проведений педагогічний експеримент засвідчив, що застосування «перевернутого класу» суттєво підвищує якість засвоєння навчального матеріалу: середній бал експериментальної групи зріс на 3,5 %, тоді як у контрольній групі спостерігалося лише незначне покращення. Крім того, значно більша кількість учнів експериментальної групи досягла достатнього та високого рівнів знань. Водночас метод виявився менш ефективним для учнів із низьким початковим рівнем підготовки, які потребують додаткової педагогічної підтримки. Результати дослідження підтверджують доцільність впровадження методу «перевернутого класу» як ефективного інструменту формування компетентнісного підходу в хімічній освіті, особливо для середнього та високого рівнів підготовки, сприяючи підвищенню мотивації, самостійності та глибшому розумінню навчального матеріалу.
Посилання
Khan S. How Can Videos “Flip The Classroom?” NPR. Available from: https://www.npr.org/2012/06/22/155228627/how-can-videos-flip-the-classroom.
“Flipped classrooms”: You keep using that word By Brian E. Bennett. Available from: https://schoolleadership20.com/profiles/blogs/flipped-classrooms-you-keep-using-that-word-by-brian-e-bennett.
Makice K. Flipping the Classroom Requires More Than Video. Wired. Available from: https://www.wired.com/2012/04/flipping-the-classroom.
Blidar I.M. Posibnyk dlya formuvannya novykh znanʹ i navychok shchodo vykorystannya suchasnykh IT-tekhnolohiy perevernutye navchannya. Kirovohrad: Kirovohradsʹkyy profesiynyy litsey sfery posluh. 2017. P. 60. (in Ukr.).
Dawn I. The Flipped Classroom Buzz – Part 1: Exploring the Idea. Available from: https://uminntilt.com/2012/11/13/flipping-through-the-flipped-classroom-buzz-part-1-preliminary-concerns.
Morrison C.D. From “Sage on the Stage” to “Guide on the Side”: A Good Start. Int. J. Scholarsh. Teach. Learn. 2014, 8, 30‒35. Doi:10.20429/ijsotl.2014.080104.
Cohen R., Parmentier A., Melo G., Sahu G., Annamalai A., Chi S., Clokie T., Farrag A., Naik A., Naseem S., Sakhuja S., Wang J., Clausi R., Santin A. Digital Literacy for Secondary School Students: Using Computer Technology to Educate about Credibility of Content Online. Creative Education. 2020, 11, 674–692. Doi:10.4236/ce.2020.115050.
Lage M.J., Platt G.J., Treglia M. Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. J. Econ. Educ. 2000, 31, 30–43. Doi:10.2307/1183338.
Bergmann J., Sams A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington DC: International Society for Technology in Education. 2012, P. 70.
Bergmann J., Sams A. Flipped Learning: Gateway to Student Engagement. Washington DC: International Society for Technology in Education. 2014, P. 182.
Crowell T. Student Self Grading: Perception vs. Reality. Amer. J. Educ. Res. 2015, 3, 450–455. Doi:10.12691/education-3-4-10.
Kant I., Banham G., Smith N.K. Critique of Pure Reason. London: Palgrave Macmillan. 2007, P. 735.
Phillips C. Constructivism and Epistemology. Philosophy. 1978, 53, 51–69. Doi:10.1017/s0031819100016302.
Flipped Learning Network. What Is Flipped Learning? Available from: https://flippedlearning.org/wp-content/uploads/2016/07/FLIP_handout_FNL_Web.pdf.
Kukharenko V.M., Berezensʹka S.M., Buhaychuk K.L., Oliynyk N.Yu., Oliynyk T.O., Rybalʹko O.V., Syrotenko N.H., Stolyarevsʹka A.L. Teoriya ta praktyka zmyshanoho navchannya: monohrafiya. Kharkiv: “Miskdruk”, NTU “KhPI”. 2016, P. 284. (in Ukr.).
Hurevych R.S. Informatsiyni tekhnolohiyi navchannya: innovatsiynyy pidkhid: navchalʹnyy posibnyk. Vinnytsya: TOV firma “Planer”. 2012, P. 348. (in Ukr.).
Bobrovsʹkyy M. Tekhnolohiya ‘perevernutykh’ urokiv ta mozhlyvosti yiyi vprovadzhennya u navchalʹnykh zakladakh Kyyeva. Problemy ta perspektyvy upravlinnya suchasnoyu stolychnoyu shkoloyu. Kyiv. 2016. P. 3-6. (in Ukr.).
Yefremova H.L. Innovatsiyni tekhnolohiyi v suchasnomu osvitnomu prostori: kolektyvna monohrafiya. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. 2020, P. 444. (in Ukr.).
Kukharchuk T.A. Zmyshane navchannya u zakladakh zahalʹnoyi serednʹoyi osvity u period voyennoho stanu. Suchasni tsyfrovi tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya: dosvid, tendentsiyi, perspektyvy: materialy X Mizhnar. nauk.-prak. internet-konferentsiyi. Ternopil. 2022, P. 131–134.
Prykhodʹkina N. Vykorystannya tekhnolohiyi “perevernenoho navchannya” u profesiyniy diyalʹnosti vykladachiv vyshchoyi shkoly. Nauk. visn. Uzhhorod. nats. un-tu. Ser. Pedahohika. Sots. robota. 2014, 30, 141–144. (in Ukr.).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В.В. Федорко , Н.І. Король , О.В. Зубака , М.В. Сливка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ліцензування
Стаття та будь-який пов’язаний з нею опублікований матеріал поширюється за ліцензією Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Умови цієї ліцензії не впливають на права автора чи іншого творчого виконавця захищати цілісність і право власності на свою роботу.
Авторське право на макет журналу та обкладинки повністю належить ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Весь контент публікується добросовісно, і думки, висловлені авторами, є тільки їхніми та не обов’язково відображають точку зору ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Автори надають редакційно-видавничому відділу ДВНЗ "Ужгородський національний університет" ліцензію на публікацію статті та ідентифікують себе як першовидавця.
Авторське право
Авторські права на будь-яку статтю зберігаються за автором(ами).
Публікацію статті мають схвалити всі автори та відповідальні органи інститутів, в яких виконувалося дослідження, якщо такі є.
Автори можуть уповноважити одного зі своїх співавторів діяти від їхнього імені та бути автором-кореспондентом, який відповідає за листування з редакційною командою журналу.
Автори можуть надати будь-якій третій стороні право вільно використовувати статтю за умови зазначення авторів та належного оформлення цитування.