РОЗВИТОК НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЧЕРЕЗ МОДЕЛЬНЕ ЗАВДАННЯ СИНТЕЗУ ТА АНАЛІЗУ ОКСАЛАТІВ d-МЕТАЛІВ

Автор(и)

  • М.Й. Філеп Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II, Україна https://orcid.org/0000-0001-7017-5437
  • К.А. Молнар Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II, Україна
  • М.Ю. Сабов ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II, Україна
  • З.З. Чома Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II, Україна https://orcid.org/0000-0003-2727-3140
  • Є.О. Бак Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.1.65-69

Ключові слова:

дослідницьке навчання; жанровий підхід; oксалати d-металів; рентгенівський фазовий аналіз; дидактика

Анотація

У процесі розвитку закладів вищої освіти науковий компонент став невід'ємною частиною освітньої діяльності, тому підготовка фахівців, що володіють навичками науково-дослідницької діяльності, має ключове значення. У даній роботі представлені інноваційні методи навчання, що можуть застосовуватися в курсі «Основи наукових досліджень2. Здійснено інтегрування двох методів в освітній процес: навчання на основі досліджень (research-based learning, RBL) та жанровий підхід (genre-based approach, GBA). Для реалізації концепції нами обрано в якості модельного завдання синтез та дослідження оксалатів d-металів (Fe2+, Co2+, Ni2+, Cu2+). Здобувачі освіти індивідуально виконували весь процес дослідження: від опрацювання наукової літератури через вибір методу, планування та виконання синтезу до ідентифікації отриманих зразків методом рентгенівського фазового аналізу, графічного представлення результатів та їх документування у формі наукової публікації. Вибрані сполуки синтезували з водного розчину, використовуючи еквімолекулярні кількості сульфату відповідного металу та калій оксалату. Дослідження методом РФА підтвердили успішність синтезу та фазову однорідність отриманих зразків. Результати досліджень здобувачі представили на X Міжнародній науково-практичній конференції молодих дослідників «Фундаментальні та прикладні дослідження в сучасній хімії та фармації» (Ніжин, 2024), таким чином збагатившись реальним досвідом публікації.

Біографії авторів

М.Й. Філеп , Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II

к.х.н., старший дослідник, доц. кафедри біології та хімії Закарпатського угорського інституту ім. Ф. Ракоці II

К.А. Молнар , Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II

Асистент кафедри біології та хімії Закарпатського угорського інституту ім. Ф. Ракоці II

 

М.Ю. Сабов , ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II

к.х.н., доц., доцент кафедри неорганічної хімії

З.З. Чома, Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II

Ph.D, доц. кафедри біології та хімії Закарпатського угорського інституту ім. Ф. Ракоці II

Є.О. Бак , Закарпатський угорський інститут ім. Ф. Ракоці II

ст. викл. кафедри біології та хімії Закарпатського угорського інституту ім. Ф. Ракоці II

Посилання

Blessinger P., Carfora J.M. Inquiry-Based Learning for Multidisciplinary Programs: A Conceptual and Practical Resource for Educators (Innovations in Higher Education Teaching and Learning, 3), Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 2015. P 432.

Vaz de Carvalho C., Bauters, M. Technology Supported Active Learning. Lecture Notes in Educational Technology. Singapore: Springer, 2021. P. 188.

Tsivitanidou O., Gray P., Rybska E., Louca L., Constantinou C. Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning. Cham: Springer, 2018. P 284.

Attard C., Berger N., Mackenzie Erin. The positive influence of inquiry-based learning teacher professional learning and industry partnerships on student engagement with STEM. Front. Educ. 2021, 6. 693221. Doi:10.3389/feduc.2021.693221.

Zumbach J., Bernstein D., Narciss S., Marsico G. International Handbook of Psychology Learning and Teaching. Cham: Springer, 2020. P. 1185.

Bulvinska O. Cuchasni metody navchannia i vykladannia na osnovi doslidzhennia: zarubizhnyi dosvid, Osvitolohichnyi dyskurs, 2019, 1–2, 83‒103. Doi: 10.28925/2312-5829.2019.1-2.83103.6. (in Ukr.)

Dirgeyasa I.W. Genre-Based Approach: What and how to teach and to learn writing. Eng. Lang. Teach. 2016, 9 (9), 45‒51. Doi: 10.5539/elt.v9n9p45.

Johns A.M. Genre in the Classroom: Multiple Perspective. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2002. P. 358.

Echigo T., Kimata M. Single-crystal X-ray diffraction and spectroscopic studies on humboldtine and lindbergite: weak Jahn-Teller effect of Fe(2+) ion. Phys. Chem. Miner. 2008, 35, 467‒475. Doi: 10.1007/s00269-008-0241-7.

Deyrieux R., Berro C., Peneloux A. Contribution a l'etude des oxalates de certains metaux bivalents. III. Structure cristalline des oxalates dihydrates de manganese, de cobalt, de nickel et de zinc. Polymorphisme des oxalates dihydrates de cobalt et de nickel. Bull. la Société Chim. Paris. 1973, 6, 25–34.

Wu W.Y., Zhai L. Poly[diaqua-mu-oxalato-copper (II) monohydrate]. Acta Crystallogr. E. 2007, 63, m567–m568. Doi: 10.1107/S1600536806055437.

Muniz F.T.L., Miranda M.A.R., Morilla dos Santos C., Sasaki J.M. The Scherrer equation and the dynamical theory of X-ray diffraction, Acta Crystallogr. A. 2016, 72, 385‒390. Doi: 10.1107/S205327331600365X.

Borhato Ya.-S., Vitez K.S., Kalyniuk L.I., Fanchyky A.-M.Sh., Filep M.I. Oderzhannia oksalativ d-metaliv. X Mizhnarodna zaochna naukovo-praktychna konferentsiia molodykh uchenykh «Fundamentalni ta prykladni doslidzhennia v suchasnii khimii ta farmatsii». Nizhyn, Ukraina. 2024, 23‒24 s (in Ukr.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-03