АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ УЧНІВСЬКОГО САМООЦІНЮВАННЯ З ТЕМИ «ВІД ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ДО ХІМІЧНИХ СПОЛУК
DOI:
https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.1.70-74Ключові слова:
самооцінювання; навчальні досягнення, спостереження; експеримент; викладання хімії.Анотація
Світовий педагогічний досвід демонструє активне впровадження самооцінювання як одного з дієвих інструментів формувального оцінювання. Під самооцінюванням розуміють усвідомлений процес, у межах якого учень аналізує та оцінює власні досягнення відповідно до чітко визначених критеріїв. Цей процес ґрунтується на вмінні співвідносити очікувані результати з фактичними, виявляти помилки, визначати рівень засвоєння знань та окреслювати подальші освітні цілі. У сучасному освітньому просторі самооцінювання розглядається не лише як засіб контролю, а як інструмент особистісного зростання та активного включення учня в процес навчання. Воно ґрунтується на вмінні співвідносити очікуваний результат із фактичним, аналізувати помилки, визначати рівень засвоєння знань і планувати подальше навчання. Як для учнів, так і для вчителя відіграє ключову роль у формуванні ефективного навчального процесу. Учні, завдяки самооцінюванню, вчаться оцінювати свої знання й розуміти, над чим потрібно ще попрацювати, аналізують свої дії та рішення, розвиваючи навички самоконтролю та самоаналізу, підвищують мотивацію до навчання та академічну успішність. Вчитель, за допомогою самооцінювання отримує зворотній зв'язок щодо засвоєння матеріалу, може краще зрозуміти потреби кожного учня й надати підтримку там, де вона найбільш потрібна, формує довіру в навчальному середовищі. Ця робота є логічним продовженням попередніх досліджень, присвячених вивченню самооцінювання учнів у процесі вивчення хімії. У педагогічному експерименті взяли участь учні 7-х класів Ужгородського ліцею імені А. Волошина, які навчаються за програмою Нової української школи. Результати дослідження засвідчили загальний рівень засвоєння учнями вивченого матеріалу, а також виявили низку тем, які потребують додаткового опрацювання. Такий аналіз дає змогу більш гнучко й індивідуально адаптувати навчальний процес відповідно до реальних потреб учнів, зосередивши увагу на складних для сприйняття моментах. Це, у свою чергу, сприяє підвищенню якості засвоєння знань, покращує результати навчання та розвиток в учнів глибшого розуміння хімічних понять.
Посилання
Konovalenko I. Samootsinuvannya yak zasib formuvannya refleksyvnogo myslennya. Pedagogichna dumka. 2020, 3, 45–48. (in Ukr).
Zubaka O.V., Barchiy I.Ye, Pogodin A.I., Lapko M.I., Zavadska I.K., Fedak-Poshtak N.V., Goncharova O.M,. Zalutska S.B. Pershi kroky navchannya chimiyi v Noviy ukrayinskiy shkoli: rezultaty samootsinyuvannya. Nauk. visnyk Uzhhorod. un-ty (Ser. Chimiya), 2024, 2(52), 115-118. Doi: 10.24144/2414-0260.2024.2.115-118. (in Ukr).
Lapko M.I., Zubaka O.V., Goncharova O.M., Zalutska S.B. Rezultaty samootsinuvannya uchniv pry vyvchenni himiyi v uzhhorodskomu litseyi im. A. Voloshyna // Pidsumkova naukova studentska konferenciya DVNZ “Uzhhorodskiy natsionalniy universytet”, Sektsiya hivichnyh nauk ta ekologiyi, 22 travnya 2025. Tezy dopovidey. Uzhhorod: vyd. “Goverla”. 2025, S. 10. (in Ukr).
Grygorovych O., Nedorub O. Chimiya, pidruchnyk dlya 7 klasu zakladiv zagalnoyi serednyoyi osvity”. Kyiv: “Ranok”, 2024. S 208. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Yaroshenko O.G., Korshevnyuk T.V. Chimiya: pidruchnyk dlya 7 kl. zakladiv zagalnoyi serednyoyi osvity. Kyiv: UOVTS “Orion”, 2024. S.160. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Midak L.Ya., Kuzyshyn O.V., Pahomov Yu.D., Buzhdygan H.V. Chimiya: pidruchnyk dlya 7 kl. zakladiv serednyoyi osvity. Ternopil: Aston, 2024. S 192. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Popel P., Kryklya L. Chimiya: pidruchnyk dlya 7 kl. zakladiv zagalnoyi serednyoyi osvity. Kyiv: VTS “Akademiya”, 2024. S 152. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Modelna navchalna programa: “Chimiya. 7-9 klasy” dlya zakladiv zagalnoyi serednyoi osvity. Avtor Oleksiy Grygorovich (“Rekomendovano Ministerstvom osvi1.ty I nauky Ukrayiny” nakaz Ministerstva osvity I nauky Ukrayiny vid 27.12.2023 №1575). [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.В. Зубака , О.П. Кохан , Я.І. Студеняк , О.Й. Миня , Н.В. Федак-Поштак , О.М. Гончарова, С.Б. Залуцька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ліцензування
Стаття та будь-який пов’язаний з нею опублікований матеріал поширюється за ліцензією Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Умови цієї ліцензії не впливають на права автора чи іншого творчого виконавця захищати цілісність і право власності на свою роботу.
Авторське право на макет журналу та обкладинки повністю належить ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Весь контент публікується добросовісно, і думки, висловлені авторами, є тільки їхніми та не обов’язково відображають точку зору ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Автори надають редакційно-видавничому відділу ДВНЗ "Ужгородський національний університет" ліцензію на публікацію статті та ідентифікують себе як першовидавця.
Авторське право
Авторські права на будь-яку статтю зберігаються за автором(ами).
Публікацію статті мають схвалити всі автори та відповідальні органи інститутів, в яких виконувалося дослідження, якщо такі є.
Автори можуть уповноважити одного зі своїх співавторів діяти від їхнього імені та бути автором-кореспондентом, який відповідає за листування з редакційною командою журналу.
Автори можуть надати будь-якій третій стороні право вільно використовувати статтю за умови зазначення авторів та належного оформлення цитування.