ВІРТУАЛЬНІ ХІМІЧНІ ЛАБОРАТОРІЇ, ЯК АЛЬТЕРНАТИВА ШКІЛЬНОГО ХІМІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.1.75-82

Ключові слова:

уроки хімії, ефективність навчання, дослідницькі навички, зацікавленість, віртуальні хімічні лабораторії, інтерес учня.

Анотація

У межах даного дослідження зроблено аналіз ролі хімічного експерименту у сучасній системі навчання стосовно хімічних дисциплін, зокрема, функції експерименту в контексті концепції НУШ. Проведено детальний аналіз й надано характеристики основних засобів формування досвіду експериментаторських умінь в здобувачів освіти, а також підкреслено необхідність застосування відповідних дидактичних інструментів та ефективного управління освітньою діяльністю, які здатні забезпечити цілеспрямованість в пошуку обґрунтувань і доведень закономірностей, кореляцій й взаємозалежностей між навчальними процесами й емпіричними даними.

Розроблено й наведено ряд хімічних експериментів для розвитку дослідницьких здібностей в здобувачів освіти та графічно проілюстровано результати динаміки змін рівня дослідницької діяльності в контрольній групі учнів. Розроблено критерій оцінювання рівня інтересу до дослідницької роботи здобувачів освіти. Висловлено думку, що учнівська уважність й зосередженість на уроках хімії грають критично важливу роль в розвитку дослідницької активності здобувачів освіти ЗЗСО.

Доведено, що проведення дослідницької роботи з учнями десятого класу ЗЗСО с. Великі Лучки позитивно впливає на динаміку зміни рівня розвитку експериментаторського інтересу у контрольній групі здобувачів освіти. Під час використання віртуальних лабораторій учні стикалися з кількома викликами: управлінням часом і концентрацією на матеріалі (20%), розумінням уроків через складнощі у формулюванні запитань до вчителя (33%), і високим темпом навчання (17%).

Біографії авторів

А.О. Кривов’яз, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

кандидат наук, доцент/доцент кафедри органічної хімії

О.П. Кохан , ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

к.х.н., доц., доцент кафедри неорганічної хімії

М.В. Сливка , ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

доктор наук, професор, професор кафедри органічної хімії

Посилання

Pro zatverdzhennja Typovogho pereliku zasobiv navchannja ta obladnannja dlja navchaljnykh kabinetiv i STEM-laboratorij: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 29.04.2020 r. # 574. Oficijnyj visnyk Ukrajiny. 2020, 38, 113.

Anichkina O.V., Lystvan V.V., Vilensjkyj V.O., Pysarenko S.V., Lysecjka Ju.V. Realizacija eksperymentu z orghanichnymy rechovynamy jak chynnyk motyvaciji do vyvchennja khimiji. Nauka i osvita: Naukovo-praktychnyj zhurnal Pivdennogho naukovogho centru NAPN Ukrajiny. 2023, 1, 3–10.

Anichkina O., Avdjejeva O., Jevdochenko O., Kaminsjkyj O., Pysarenko S., Chumak V. Khimichnyj eksperyment u shkoli ta vdoma: navchaljnyj posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 2024. 386 s.

Babenko O.M., Kharchenko Ju.V., Licman Ju.V. Problemy ta vyklyky dystancijnogho navchannja khimiji u zakladakh zaghaljnoji serednjoji osvity. Aktualjni pytannja pryrodnycho-matematychnoji osvity. 2020, 2 (16), 20–28.

Babenko O.M. Khimichnyj eksperyment v umovakh dystancijnoji osvity. Aktualjni pytannja pryrodnycho-matematychnoji osvity: zbirnyk naukovykh pracj. Sumy: SumDU imeni A. S. Makarenka. 2022, 1 (19), 123–131.

Velychko L., Voronenko T., Netrybijchuk O. Metodychni rekomendaciji z vyvchennja kursiv za vyborom z khimiji. 10–11 klasy: metodychni rekomendaciji [Elektronne vydannja]. Kyjiv: Pedaghoghichna dumka. 2022, S. 56.

Gherasymenko A.M. Vykorystannja kvest-tekhnologhij na urokakh khimiji. Materialy I Vseukrajinsjkoji naukovo-praktychnoji internet-konferenciji «Suchasnyj osvitnij prostir – dosvid, poshuk, rezuljtat». Sumy, Ukrajina. 2023, 16.

Ghrachova N.V., Makjejev S.Ju. Domashnij khimichnyj eksperyment jak zasib formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti uchniv. Kharkivsjkyj pryrodnychyj forum: VII Mizhnar, konf. molod. uchenykh, Kharkiv, 16–17 trav. 2024 r. Kharkiv, 2024, 53–55.

Meljnychenko N.O., Stadnichuk O.M. Osoblyvosti khimichnogho eksperymentu v umovakh vymushenogho dystancijnogho navchannja. Naukovi zapysky Vinnycjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Mykhajla Kocjubynsjkogho. Serija: Teorija ta metodyka navchannja pryrodnychykh nauk. 2023, 5, 43–52. Doi: 10.31652 / 2786–5754–2023–5-43–52.

Slyvka M.V., Labatij T.V., Bestricjka V.O., Korolj N.I., Canjko M.Ju., Stercho I.P., Miljovych S.S., Kryvov'jaz A.O., Onysjko M.Ju. Efektyvnistj osvitnikh tekhnologhij navchannja khimiji v suchasnij ukrajinsjkij shkoli. Nauk. visnyk Uzhghorod. un-tu (Ser. Khimija). 2024, 1(51), 64–69. Doi: 10.24144/2414–0260.2024.1.64–69.

Smirnova O.V., Sulim O.Gh. Provedennja praktychnykh zanjatj z medychnoji khimiji pid chas dystancijnogho navchannja. Visnyk Vinnycjkogho nacionaljnogho medychnogho universytetu. 2023, 27(2), 274–278. Doi: 10.31393 / reports-vnmedical – 2023–27 (2) – 16.

Chebotarjov O.M. Pozaklasna robota z khimiji: metod. posib. dlja studentiv fakuljtetu khimiji ta farmaciji specialjnosti «Serednja osvita (Khimija)». Odesa: Odes. nac. un-t imeni I. I. Mechnykova, 2020. S.98.

Shtylj K.V. Formuvannja ponjatj pro khimichnu reakciju zasobom uzhytkovogho eksperymentu: kvalifikacijna robota / naukovyj kerivnyk – k. kh. n., docent Viktorija Ghryghorivna Stoljarenko. Kryvyj Righ, 2024. S.58.

Chans G., Bravo-Gutiérrez M.E., Orona-Navar A., Sánchez-Rodríguez E.P. Compilation of Chemistry Experiments for an Online Laboratory Course: Student's Perception and Learning Outcomes in the Context of COVID – 19. Sustainability. 2022, 14, 2539. Doi: 10.3390 / su14052539.

Kennepohl D. Laboratory activities to support online chemistry courses: a literature review. Canadian Journal of Chemistry. 2021, 99 (11), 851‒859. Doi: 10.1139 / cjc – 2020–0506.

Santiago D.E., Melián E.P., Reboso J.V. Lab at home in distance learning: A case study. Education for Chemical Engineers. 2022, 40, 37–44. Doi: 10.1016 / j. ece. 2022.05.001.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-03