ВІРТУАЛЬНІ ХІМІЧНІ ЛАБОРАТОРІЇ, ЯК АЛЬТЕРНАТИВА ШКІЛЬНОГО ХІМІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.1.75-82Ключові слова:
уроки хімії, ефективність навчання, дослідницькі навички, зацікавленість, віртуальні хімічні лабораторії, інтерес учня.Анотація
У межах даного дослідження зроблено аналіз ролі хімічного експерименту у сучасній системі навчання стосовно хімічних дисциплін, зокрема, функції експерименту в контексті концепції НУШ. Проведено детальний аналіз й надано характеристики основних засобів формування досвіду експериментаторських умінь в здобувачів освіти, а також підкреслено необхідність застосування відповідних дидактичних інструментів та ефективного управління освітньою діяльністю, які здатні забезпечити цілеспрямованість в пошуку обґрунтувань і доведень закономірностей, кореляцій й взаємозалежностей між навчальними процесами й емпіричними даними.
Розроблено й наведено ряд хімічних експериментів для розвитку дослідницьких здібностей в здобувачів освіти та графічно проілюстровано результати динаміки змін рівня дослідницької діяльності в контрольній групі учнів. Розроблено критерій оцінювання рівня інтересу до дослідницької роботи здобувачів освіти. Висловлено думку, що учнівська уважність й зосередженість на уроках хімії грають критично важливу роль в розвитку дослідницької активності здобувачів освіти ЗЗСО.
Доведено, що проведення дослідницької роботи з учнями десятого класу ЗЗСО с. Великі Лучки позитивно впливає на динаміку зміни рівня розвитку експериментаторського інтересу у контрольній групі здобувачів освіти. Під час використання віртуальних лабораторій учні стикалися з кількома викликами: управлінням часом і концентрацією на матеріалі (20%), розумінням уроків через складнощі у формулюванні запитань до вчителя (33%), і високим темпом навчання (17%).
Посилання
Pro zatverdzhennja Typovogho pereliku zasobiv navchannja ta obladnannja dlja navchaljnykh kabinetiv i STEM-laboratorij: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 29.04.2020 r. # 574. Oficijnyj visnyk Ukrajiny. 2020, 38, 113.
Anichkina O.V., Lystvan V.V., Vilensjkyj V.O., Pysarenko S.V., Lysecjka Ju.V. Realizacija eksperymentu z orghanichnymy rechovynamy jak chynnyk motyvaciji do vyvchennja khimiji. Nauka i osvita: Naukovo-praktychnyj zhurnal Pivdennogho naukovogho centru NAPN Ukrajiny. 2023, 1, 3–10.
Anichkina O., Avdjejeva O., Jevdochenko O., Kaminsjkyj O., Pysarenko S., Chumak V. Khimichnyj eksperyment u shkoli ta vdoma: navchaljnyj posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 2024. 386 s.
Babenko O.M., Kharchenko Ju.V., Licman Ju.V. Problemy ta vyklyky dystancijnogho navchannja khimiji u zakladakh zaghaljnoji serednjoji osvity. Aktualjni pytannja pryrodnycho-matematychnoji osvity. 2020, 2 (16), 20–28.
Babenko O.M. Khimichnyj eksperyment v umovakh dystancijnoji osvity. Aktualjni pytannja pryrodnycho-matematychnoji osvity: zbirnyk naukovykh pracj. Sumy: SumDU imeni A. S. Makarenka. 2022, 1 (19), 123–131.
Velychko L., Voronenko T., Netrybijchuk O. Metodychni rekomendaciji z vyvchennja kursiv za vyborom z khimiji. 10–11 klasy: metodychni rekomendaciji [Elektronne vydannja]. Kyjiv: Pedaghoghichna dumka. 2022, S. 56.
Gherasymenko A.M. Vykorystannja kvest-tekhnologhij na urokakh khimiji. Materialy I Vseukrajinsjkoji naukovo-praktychnoji internet-konferenciji «Suchasnyj osvitnij prostir – dosvid, poshuk, rezuljtat». Sumy, Ukrajina. 2023, 16.
Ghrachova N.V., Makjejev S.Ju. Domashnij khimichnyj eksperyment jak zasib formuvannja doslidnycjkoji kompetentnosti uchniv. Kharkivsjkyj pryrodnychyj forum: VII Mizhnar, konf. molod. uchenykh, Kharkiv, 16–17 trav. 2024 r. Kharkiv, 2024, 53–55.
Meljnychenko N.O., Stadnichuk O.M. Osoblyvosti khimichnogho eksperymentu v umovakh vymushenogho dystancijnogho navchannja. Naukovi zapysky Vinnycjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Mykhajla Kocjubynsjkogho. Serija: Teorija ta metodyka navchannja pryrodnychykh nauk. 2023, 5, 43–52. Doi: 10.31652 / 2786–5754–2023–5-43–52.
Slyvka M.V., Labatij T.V., Bestricjka V.O., Korolj N.I., Canjko M.Ju., Stercho I.P., Miljovych S.S., Kryvov'jaz A.O., Onysjko M.Ju. Efektyvnistj osvitnikh tekhnologhij navchannja khimiji v suchasnij ukrajinsjkij shkoli. Nauk. visnyk Uzhghorod. un-tu (Ser. Khimija). 2024, 1(51), 64–69. Doi: 10.24144/2414–0260.2024.1.64–69.
Smirnova O.V., Sulim O.Gh. Provedennja praktychnykh zanjatj z medychnoji khimiji pid chas dystancijnogho navchannja. Visnyk Vinnycjkogho nacionaljnogho medychnogho universytetu. 2023, 27(2), 274–278. Doi: 10.31393 / reports-vnmedical – 2023–27 (2) – 16.
Chebotarjov O.M. Pozaklasna robota z khimiji: metod. posib. dlja studentiv fakuljtetu khimiji ta farmaciji specialjnosti «Serednja osvita (Khimija)». Odesa: Odes. nac. un-t imeni I. I. Mechnykova, 2020. S.98.
Shtylj K.V. Formuvannja ponjatj pro khimichnu reakciju zasobom uzhytkovogho eksperymentu: kvalifikacijna robota / naukovyj kerivnyk – k. kh. n., docent Viktorija Ghryghorivna Stoljarenko. Kryvyj Righ, 2024. S.58.
Chans G., Bravo-Gutiérrez M.E., Orona-Navar A., Sánchez-Rodríguez E.P. Compilation of Chemistry Experiments for an Online Laboratory Course: Student's Perception and Learning Outcomes in the Context of COVID – 19. Sustainability. 2022, 14, 2539. Doi: 10.3390 / su14052539.
Kennepohl D. Laboratory activities to support online chemistry courses: a literature review. Canadian Journal of Chemistry. 2021, 99 (11), 851‒859. Doi: 10.1139 / cjc – 2020–0506.
Santiago D.E., Melián E.P., Reboso J.V. Lab at home in distance learning: A case study. Education for Chemical Engineers. 2022, 40, 37–44. Doi: 10.1016 / j. ece. 2022.05.001.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 А.О. Кривов’яз, О.П. Кохан , М.В. Сливка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ліцензування
Стаття та будь-який пов’язаний з нею опублікований матеріал поширюється за ліцензією Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Умови цієї ліцензії не впливають на права автора чи іншого творчого виконавця захищати цілісність і право власності на свою роботу.
Авторське право на макет журналу та обкладинки повністю належить ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Весь контент публікується добросовісно, і думки, висловлені авторами, є тільки їхніми та не обов’язково відображають точку зору ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Автори надають редакційно-видавничому відділу ДВНЗ "Ужгородський національний університет" ліцензію на публікацію статті та ідентифікують себе як першовидавця.
Авторське право
Авторські права на будь-яку статтю зберігаються за автором(ами).
Публікацію статті мають схвалити всі автори та відповідальні органи інститутів, в яких виконувалося дослідження, якщо такі є.
Автори можуть уповноважити одного зі своїх співавторів діяти від їхнього імені та бути автором-кореспондентом, який відповідає за листування з редакційною командою журналу.
Автори можуть надати будь-якій третій стороні право вільно використовувати статтю за умови зазначення авторів та належного оформлення цитування.