САМООЦІНЮВАННЯ ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ДОСЛІДЖУЄМО РЕЧОВИНИ ТА СУМІШІ»
DOI:
https://doi.org/10.24144/2414-0260.2025.2.135-141Ключові слова:
самооцінювання; освітній процес; навчальні досягнення; спостереження; експеримент; формувальне оцінюванняАнотація
Сучасна освітня реформа в Україні орієнтована на зміну традиційної знаннєвої моделі навчання на компетентнісну, що передбачає формування в учнів не лише знань, а й умінь, навичок, цінностей та готовності застосовувати їх у реальному житті. У центрі цієї моделі — активний, самостійний і відповідальний здобувач освіти. Важливою складовою формування такої особистості є розвиток уміння здійснювати самооцінювання власних навчальних досягнень, що сприяє усвідомленню учнем власного поступу, формуванню адекватної самооцінки, підвищенню навчальної мотивації та відповідальності за результат навчання. Вивчення теми «Досліджуємо речовини та суміші» у 7 класі НУШ дає змогу учням безпосередньо працювати з речовинами, спостерігати за їхніми властивостями, здійснювати навчальні експериментальні дослідження. Саме в цьому контексті важливо навчити школярів оцінювати не лише кінцевий результат, а і процес власної діяльності. Представлена робота є логічним продовженням попередніх науково-педагогічних досліджень, що були спрямовані на аналіз процесу самооцінювання навчальних досягнень учнів у курсі хімії. Педагогічний експеримент проводили на базі Ужгородського ліцею імені Августина Волошина, де в експерименті брали участь учні 7-х класів, які навчаються за програмою Нової української школи.
Проведене дослідження дало змогу не лише визначити загальний рівень засвоєння учнями навчального матеріалу, а й виявити питання, які потребують додаткового роз’яснення чи повторного опрацювання. Отримані результати стали підґрунтям для аналізу динаміки формування навчальних умінь, розвитку самостійності та усвідомленого ставлення учнів до власних освітніх результатів.
Такий підхід дозволяє індивідуалізувати освітній процес, враховуючи особисті потреби, темп і рівень підготовки кожного учня. Крім того, результати самооцінювання виступають зворотним зв’язком для вчителя, допомагаючи своєчасно коригувати навчальну траєкторію, посилювати мотивацію до пізнання, удосконалювати методи подання складних хімічних понять. Результати дослідження сприяють підвищенню якості навчання, розвитку рефлексивного мислення та формуванню в учнів глибшого, усвідомленого розуміння сутності хімічних процесів, що є важливим кроком у реалізації компетентнісного підходу.
Посилання
Babenko O.M., Artemenko Yu.Ye., Tereshchenko T.V. Rol formuvalnoho otsinyuvannya u pidvyshchenni motyvatsiyi do navchannya khimiyi / Akrualni pytannya pryrodnycho-matematychnoyi osvity: zbirnyk naukovyh prats. Sumy: SumDPU imeni A.S. Makarenka, 2023. 2 (22). 11‒17. Doi: 10.5281/zenodo.10214881. (in Ukr).
Lytvynenko I.V. Metody samootsinyuvannya ta vzayemootsinyuvannya na urokakh himiyi v umovakh realizatsiyi NUS. Metodychnyi visnyk. 3. 2022, 31‒35. (in Ukr).
Marchenko V. Samootsinyuvannya v systemi suchasnoho uroky. Osvita i rozvytok. 2021, 6. 20–24. (in Ukr).
Tkachenko M. Organizatsiya samootsinuvannya v osvitnyomu protsesi NUS. Metodyst. 2021, 5. 38–42. (in Ukr).
Zubaka O.V., Barchiy I.Ye, Pogodin A.I., Lapko M.I., Zavadska I.K., Fedak-Poshtak N.V., Goncharova O.M,. Zalutska S.B. Pershi kroky navchannya chimiyi v Noviy ukrayinskiy shkoli: rezultaty samootsinyuvannya Nauk. visnyk Uzhhorod. un-ty (Ser. Chimiya). 2024, 2 (52). 115‒118. Doi: 10.24144/2414-0260.2024.2.115-118. (in Ukr).
Lapko M.I., Zubaka O.V., Goncharova O.M., Zalutska S.B. Rezultaty samootsinuvannya uchniv pry vyvchenni himiyi v uzhhorodskomu litseyi im. A. Voloshyna. Pidsumkova naukova studentska konferenciya DVNZ “Uzhhorodskiy natsionalniy universytet”, Sektsiya hivichnyh nauk ta ekologiyi, 22 travnya 2025. Tezy dopovidey. Uzhhorod: vyd. “Goverla”. 2025, 10. (in Ukr).
Zubaka O.V., Kohan O.P., Studenyak Ya.I., Mynya O.Y., Fedak-Poshtak N.V., Goncharova O.M., Zalutska S.B. Analiz rezultativ uchnivskoho samootsinyuvannya z temy “Vid himichnyh elementiv do himichnyh spoluk” Nauk. visnyk Uzhhorod. un-ty (Ser. Chimiya). 2025, 1 (53). 70‒74. Doi:10.24144/2414-0260.2025.1.70-74. (in Ukr).
Modelna navchalna programa: “Chimiya. 7-9 klasy” dlya zakladiv zagalnoyi serednyoi osvity. Avtor Oleksiy Grygorovich (“Rekomendovano Ministerstvom osvi1.ty I nauky Ukrayiny” nakaz Ministerstva osvity I nauky Ukrayiny vid 27.12.2023 №1575). [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Yaroshenko O.G., Korshevnyuk T.V. Chimiya: pidruchnyk dlya 7 kl. zakladiv zagalnoyi serednyoyi osvity. Kyiv: UOVTS “Orion”. 2024, 160. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
Grygorovych O., Nedorub O. Chimiya, pidruchnyk dlya 7 klasu zakladiv zagalnoyi serednyoyi osvity”. Kyiv: “Ranok”, 2024. 208. [Elektronnyi resurs]. (in Ukr).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.В. Зубака , М.В. Сливка, М.Р. Салюк , А.В. Король , Н.В. Федак-Поштак , О.М. Гончарова , С.Б. Залуцька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ліцензування
Стаття та будь-який пов’язаний з нею опублікований матеріал поширюється за ліцензією Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Умови цієї ліцензії не впливають на права автора чи іншого творчого виконавця захищати цілісність і право власності на свою роботу.
Авторське право на макет журналу та обкладинки повністю належить ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Весь контент публікується добросовісно, і думки, висловлені авторами, є тільки їхніми та не обов’язково відображають точку зору ДВНЗ "Ужгородський національний університет".
Автори надають редакційно-видавничому відділу ДВНЗ "Ужгородський національний університет" ліцензію на публікацію статті та ідентифікують себе як першовидавця.
Авторське право
Авторські права на будь-яку статтю зберігаються за автором(ами).
Публікацію статті мають схвалити всі автори та відповідальні органи інститутів, в яких виконувалося дослідження, якщо такі є.
Автори можуть уповноважити одного зі своїх співавторів діяти від їхнього імені та бути автором-кореспондентом, який відповідає за листування з редакційною командою журналу.
Автори можуть надати будь-якій третій стороні право вільно використовувати статтю за умови зазначення авторів та належного оформлення цитування.